Hotel – obiekt wchodzący w skład infrastruktury turystycznej, świadczący odpłatnie usługi noclegowe (przede wszystkim krótkookresowe). W myśl polskich standardów, hotele muszą dysponować liczbą co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Jednocześnie powinny oferować szeroki zakres usług związanych z pobytem turystów. Termin "hotel" (obiekt hotelowy) bywa często mylony z szerszym pojęciem – "obiekt hotelarski".
Ze względu na wiele czynników (mi.in. standard usług, lokalizację czy wyposażenie), hotelom przyznawane są kategorie (tzw. "gwiazdki"). Duże sieci czy konsorcja hotelowe, w oparciu o kategorie hotelowe, rozgraniczają marki swoich obiektów.
Na przykład francuskie konsorcjum hotelarskie Accor, składa się z następujących sieci (wydzielonych ze względu na standardy hoteli wchodzących w skład sieci):
- ***** Sofitel
- **** Novotel
- *** Mercure
- ** Ibis
- * Etap
W Polsce, decyzje o zaszeregowaniu hotelu do odpowiedniej kategorii, wydaje wojewoda. Kontrolę spełniania odpowiednich standardów przez hotel, wojewoda powierza komisji składającej się z jego przedstawicieli, specjalistów z zakresu hotelarstwa oraz przedstawicieli innych służb (m.in. Państwowej Straży Pożarnej czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej)
- Standardy hoteli:
- Kategoria jednogwiazdkowa (*),
- Kategoria dwugwiazdkowa (**),
- Kategoria trzygwiazdkowa (***),
- Kategoria czterogwiazdkowa (****),
- Kategoria pięciogwiazdkowa (*****),
- Hotele o wyższym, niż pięciogwiazdkowy, standardzie.
- Obiekty hotelarskie,
- Inne obiekty turystyczne.
Kategoria jednogwiazdkowa (*)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Najniższy standard: w pokojach musi znajdować się łóżko, szafa, szafka nocna i umywalka. Łazienka może być na zewnątrz pokoju.
Kategoria dwugwiazdkowa (**)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Pokoje z łazienką, telefonem, odbiornik telewizyjny, śniadanie w cenie noclegu, wymiana pościeli dwa razy w tygodniu, niewyszukana restauracja, mała sala spotkań, pokoje zamykane na klucz.
Kategoria trzygwiazdkowa (***)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Większe pokoje z ładną łazienką, płatna TV, telefon, klimatyzacja, codzienna wymiana pościeli i ręczników, sprzątanie. Pokoje są wyciszone, restauracja dobrej klasy, siłownia, centrum odnowy, system drzwi na kartę, dwie sale konferencyjne właściwe dla organizacji szkoleń.
Kategoria czterogwiazdkowa (****)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Pokoje i obsługa jeszcze lepsze niż w obiektach trzygwiazdkowych, dobrze wyposażone centrum biznesowe, dużo sal konferencyjnych, dwie restauracje, bar, klub nocny, często basen, centrum odnowy, siłownia, Internet w pokojach, lokalizacja w centrum miasta, dźwiękoszczelne okna, wyciszone pokoje.
Kategoria pięciogwiazdkowa (*****)
Najlepszy standard, płynna różnica w stosunku do obiektów czterogwiazdkowych, profesjonalne centrum biznesowe z sekretarką, nowoczesna technika zabezpieczeń, obiekty usytuowane w ścisłym centrum miast przy centrach biznesowych.
Hotele o wyższym, niż pięciogwiazdkowy, standardzie
Niewątpliwym przykładem takiego hotelu jest hotel Burj Al Arab w Dubaju oraz Hotel Emirates Palace w Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie), które swoim gościom oferują olbrzymie, kilkusetmetrowe i kilkupiętrowe apartamenty z pozłacanymi elementami wnętrz, ze złotymi klamkami, płatkami złota na pożywieniu, osobistego kamerdynera i kucharza, pokojówkę i zespół ochroniarzy. Koszt pobytu przez jedną dobę w apartamencie tego hotelu dochodzi do kilkudziesięciu tysięcy euro od osoby. Podobnie nowo otwarty Hotel Ritz-Carlton Moscow w Moskwie wybudowany na terenie dawnego hotelu Intourist.
Międzynarodowe standardy hotelarskie oraz polska ustawa o usługach turystycznych wyodrębnia następujące obiekty hotelarskie:
- hotele – obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów,
- motele – hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem,
- pensjonaty – obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie,
- kempingi (campingi) – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych,
- domy wycieczkowe – obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,
- schroniska młodzieżowe – obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów,
- schroniska (turystyczne) – obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,
- pola biwakowe – obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.
Inne obiekty turystyczne
Przyjmując inne kryteria, można także wyróżnić takie obiekty jak:
- wotel,
- botel,
- chatka studencka,
- rotel,
- aquatel,
- airtel,
- hipotel,
- hostel,
- sanatorium,
- szkolne schronisko młodzieżowe,
- zajazd,
- kurort,
- bungalow,
- gospodarstwo agroturystyczne.
hotele kapsułowe:
- hotel kapsułowy – spotykane wyłącznie w Japonii
- hotel lodowy – budowane z lodu i śniegu w zimnych regionach świata
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Hotel
Warto zobaczyć nasze realizacje i projekty. W celu uzyskania większej porcji informacji prosimy o złożenie zapytania ofertowego.