Kategoryzacja hoteli

Hotel – obiekt wchodzący w skład infrastruktury turystycznej, świadczący odpłatnie usługi noclegowe (przede wszystkim krótkookresowe). W myśl polskich standardów, hotele muszą dysponować liczbą co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Jednocześnie powinny oferować szeroki zakres usług związanych z pobytem turystów. Termin "hotel" (obiekt hotelowy) bywa często mylony z szerszym pojęciem – "obiekt hotelarski".

Ze względu na wiele czynników (mi.in. standard usług, lokalizację czy wyposażenie), hotelom przyznawane są kategorie (tzw. "gwiazdki"). Duże sieci czy konsorcja hotelowe, w oparciu o kategorie hotelowe, rozgraniczają marki swoich obiektów.


Na przykład francuskie konsorcjum hotelarskie Accor, składa się z następujących sieci (wydzielonych ze względu na standardy hoteli wchodzących w skład sieci):

  • ***** Sofitel
  • **** Novotel
  • *** Mercure
  • ** Ibis
  • * Etap

W Polsce, decyzje o zaszeregowaniu hotelu do odpowiedniej kategorii, wydaje wojewoda. Kontrolę spełniania odpowiednich standardów przez hotel, wojewoda powierza komisji składającej się z jego przedstawicieli, specjalistów z zakresu hotelarstwa oraz przedstawicieli innych służb (m.in. Państwowej Straży Pożarnej czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej)

  • Standardy hoteli:

    • Kategoria jednogwiazdkowa (*),
    • Kategoria dwugwiazdkowa (**),
    • Kategoria trzygwiazdkowa (***),
    • Kategoria czterogwiazdkowa (****),
    • Kategoria pięciogwiazdkowa (*****),
    • Hotele o wyższym, niż pięciogwiazdkowy, standardzie.
  • Obiekty hotelarskie,
  • Inne obiekty turystyczne.


Kategoria jednogwiazdkowa (*)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Najniższy standard: w pokojach musi znajdować się łóżko, szafa, szafka nocna i umywalka. Łazienka może być na zewnątrz pokoju.


Kategoria dwugwiazdkowa (**)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Pokoje z łazienką, telefonem, odbiornik telewizyjny, śniadanie w cenie noclegu, wymiana pościeli dwa razy w tygodniu, niewyszukana restauracja, mała sala spotkań, pokoje zamykane na klucz.


Kategoria trzygwiazdkowa (***)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Większe pokoje z ładną łazienką, płatna TV, telefon, klimatyzacja, codzienna wymiana pościeli i ręczników, sprzątanie. Pokoje są wyciszone, restauracja dobrej klasy, siłownia, centrum odnowy, system drzwi na kartę, dwie sale konferencyjne właściwe dla organizacji szkoleń.


Kategoria czterogwiazdkowa (****)
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Pokoje i obsługa jeszcze lepsze niż w obiektach trzygwiazdkowych, dobrze wyposażone centrum biznesowe, dużo sal konferencyjnych, dwie restauracje, bar, klub nocny, często basen, centrum odnowy, siłownia, Internet w pokojach, lokalizacja w centrum miasta, dźwiękoszczelne okna, wyciszone pokoje.


Kategoria pięciogwiazdkowa (*****)
Najlepszy standard, płynna różnica w stosunku do obiektów czterogwiazdkowych, profesjonalne centrum biznesowe z sekretarką, nowoczesna technika zabezpieczeń, obiekty usytuowane w ścisłym centrum miast przy centrach biznesowych.


Hotele o wyższym, niż pięciogwiazdkowy, standardzie

Niewątpliwym przykładem takiego hotelu jest hotel Burj Al Arab w Dubaju oraz Hotel Emirates Palace w Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie), które swoim gościom oferują olbrzymie, kilkusetmetrowe i kilkupiętrowe apartamenty z pozłacanymi elementami wnętrz, ze złotymi klamkami, płatkami złota na pożywieniu, osobistego kamerdynera i kucharza, pokojówkę i zespół ochroniarzy. Koszt pobytu przez jedną dobę w apartamencie tego hotelu dochodzi do kilkudziesięciu tysięcy euro od osoby. Podobnie nowo otwarty Hotel Ritz-Carlton Moscow w Moskwie wybudowany na terenie dawnego hotelu Intourist.

Międzynarodowe standardy hotelarskie oraz polska ustawa o usługach turystycznych wyodrębnia następujące obiekty hotelarskie:

  1. hotele – obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów,
  2. motele – hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem,
  3. pensjonaty – obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie,
  4. kempingi (campingi) – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych,
  5. domy wycieczkowe – obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,
  6. schroniska młodzieżowe – obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów,
  7. schroniska (turystyczne) – obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,
  8. pola biwakowe – obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.


Inne obiekty turystyczne
Przyjmując inne kryteria, można także wyróżnić takie obiekty jak:

  • wotel,
  • botel,
  • chatka studencka,
  • rotel,
  • aquatel,
  • airtel,
  • hipotel,
  • hostel,
  • sanatorium,
  • szkolne schronisko młodzieżowe,
  • zajazd,
  • kurort,
  • bungalow,
  • gospodarstwo agroturystyczne.

hotele kapsułowe:

  • hotel kapsułowy – spotykane wyłącznie w Japonii
  • hotel lodowy – budowane z lodu i śniegu w zimnych regionach świata

 


Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Hotel

Warto zobaczyć nasze realizacje i projekty. W celu uzyskania większej porcji informacji prosimy o złożenie zapytania ofertowego.